Translate

donderdag 8 december 2011

Balanceren - Basis begrippen

Krukassen - Balanceren

Omdat verschillende drijfstangen en verschillende zuigers allemaal verschillende gewichten hebben is het onmogelijk om een gebalanceerde krukas te maken die zo "uit de doos" gemonteerd kan worden.
Alle krukassen moeten gebalanceerd worden op basis van de zuigers en drijfstangen die gebruikt worden.





Contra Gewichten
Het doel van een contra-gewicht is het simuleren van de roterende krachten van de krukas samenstelling. Op enig moment is de som van alle krachten gelijk aan nul.
Als de contra gewichten van de krukas (krukas wangen) de juiste massa hebben ten opzichte van de massa van de zuigers, drijfstangen, zuigerveren, pistonpen, clips etc, dan is de krukas in balans.
Indien de krukas wangen te zwaar zijn zal er materiaal weggenomen moeten worden. Indien de krukas wangen te licht zijn dan zal er massa moeten worden toegevoegd (Heavy Metal, Mallory)


Intern- en Extern Balanceren
Als de krukaswangen zijn aangepast op de drijfstangen en zuigers dan zegt men dat de krukas "Intern Gebalanceerd" is.
Als de krukaswangen niet voldoende zijn om de massa van de drijfstangen en zuigers te compenseren dan kan gebruik gemaakt worden van een externe bron zoals het vliegwiel of harmonic damper. De krukas wordt dan "Extern gebalanceerd".

Omdat de harmonic balancer (voorkant) en het vliegwiel (achterkant) van grote invloed zijn, moeten ze worden gemonteerd als de krukas extern gebalanceerd wordt. Als de krukas intern gebalanceerd wordt dragen ze niet bij en hoeven dus ook niet gemonteerd te worden. Beide varianten worden door de auto fabrikanten gebruikt.

Voorbeeld van Intern gebalanceerde krukassen:
- Chevrolet 305, 350 (2pc seal), 396.427, LS-series en Ford modular 4.6L

Voorbeeld van Extern gebalanceerde krukassen:
- Chevrolet 400, 454 Ford 302 en 351W

Het kan voorkomen dat sommige krukassen een mix van beide hebben. Dus Intern gebalanceerd aan de voorkant en Extern gebalanceerd aan de achterkant. Het meest bekende voorbeeld hiervan is de Chevrolet 350 (1pc seal) inclusief LT1. Ongeacht hoe de krukas vanuit de fabriek is gebalanceerd kan elke methode gebruikt worden mits de Harmonic damper en Vliegwiel leverbaar zijn.


Hoe kan ik zien of mijn krukas gebalanceerd is?
Nogmaals: Omdat verschillende drijfstangen en verschillende zuigers allemaal verschillende gewichten hebben is het onmogelijk om een gebalanceerde krukas te maken die zo "uit de doos" gemonteerd kan worden. Als een krukas in de catalogus staat vermeld als "Intern gebalanceerd" dan betekent dat, dat de krukas is bedoeld om Extern gebalanceerd te worden. Hetzelfde geldt voor de term "Extern gebalanceerd"

De krukassen van Eagle bijvoobeeld, zijn voorzien van een "Target Bobweight" vermelding. Dat houdt in dat de krukas (+- 2%) is gebalanceerd met het vermeldde bobweight.

Voorbeeld:
Een krukas wordt vermeld met een Target Bobweight van 1,800 gram.
Vanwege de tolerantie van +- 2% kan niet gezegd worden dat de krukas nauwkeurig is "gebalanceerd". Het gebruikte bobweight kan varieren van 1,764 (1,800 -2%) tot 1,836 (1,800 +2%). Het kan dus zo zijn dat aan de voorkant het maximum is gebruikt en het minimum aan de achterkant!!
In dit geval is dat niet zo heel erg omdat deze krukassen veelal aan de hoge kant zitten waardoor er vaak alleen maar materiaal weggenomen hoeft te worden.

Bobweight
Het berekenen van het bobweight is een kunst op zich. Daarmee bedoelen we niet de eigenlijke formule maar het belangrijkste bestanddeel van de formule: De Balanceerfactor!

Deze balanceerfactor is afhankelijk van de applicatie van de krukas en is "Het Geheim van de Smit".